Foreningens start ?

Som startsiden beretter, hersker der lige nu lidt tvivl om, hvornår Juelsminde Borgerforening egentlig er oprettet.

I 2019 fejrede Juelsminde Borgerforening sit 75 års jubilæum, baseret på gamle avisartikler, som godtgjorde, at der blev stiftet en 'ny Juelsminde Borgerforening' i 1944.

MEN, i Juelsminde Lokalarkiv er der fornylig fundet dokumenter fra 'Juelsminde Borgerforenings stiftelsesfest', dateret den 10. februar 1924. (Stiftelsesfest betyder i denne sammenhæng: jubilæumsfest, viser det sig senere)

Andre dokumenter, samme sted, henviser til et 25 års jubilæum, med blomster-nedlæggelse ved foreningens første formands gravsted, i 1961. Det antyder, at borgerforeningens start da ansås at være sket i 1936.  (Så p.t. er 1924, 1936 og 1944 i spil !)

Vi arbejder ihærdigt på at finde hoved og hale i disse tilsyneladende modstridende oplysninger, og har blandt andet brugt Juelsminde Lokalarkiv, Bjerre Herreds bogen 2 og Horsens Folkeblads store avisarkiv, som kilde. Overordnet, så tyder den viden vi hidtil har kunnet samle, på, at Juelsminde Borgerforening oprindeligt blev stiftet så langt tilbage som i 1916.

Herunder kan du se den tidslinje, som vi p.t. har afdækket.